Monday, November 29, 2010

Үр ашигтай сурах арга замууд

Сургалтын талаар тусад нь бичлэг оруулна гэж хэлж байсан. Амлалтаа биелүүлэх цаг хэдийн болжээ.

1. Хувийн сургалтын төлөвлөгөө

Хувийн сургалтын төлөвлөгөөгөө гаргахад доорхи асуултууд танд хэрэг болно.
А. Яагаад би энэ сургалтыг сонгох болов? \ холын зорилгоо тодорхойлно гэсэн үг. Энэ сургалт миний ирээдүйн амьдралд ямар нөлөө үзүүлэх вэ гэдэг дээр анхаарч бодоорой. \
Б.  Би яг юу сурах гээд байгаа билээ?  \ энэ дээр одоогийн буюу сургалтынхаа зорилгыг бичнэ.\
В.  Би хэрхэн, яаж суралцах вэ?  \ сурах үйл явц, арга барилаа тодорхойлно.\
Г.  Хоногийн хэдэн цагийг би сурах үйл явцдаа  зарцуулах вэ? \ цагийн менежмент-ээ хийнэ.\
Д.  Би хэр сайн сурч байна гэдгээ яаж мэдэх вэ? \ өөрөө өөрийгөө үнэлэх, шалгалт өгөх, интернетээр тухайн сэдэвтэй холбоотой тест олж бөглөх гэх мэт хувилбаруудаас өөрт тохирохыг сонгож болно.\
Е.  Өнгөрсөн, одоо, ирээдүйг хэрхэн, яаж холбох вэ? \ өнгөрсөнд та тодорхой хэмжээгээр ажлын туршлагатай болсон байгаа. Тэгвэл энэ сургалтанд хамрагдсанаар ирээдүйд ажилдаа юуг өөрчлөх, шинээр нэвтрүүлэх, сайжруулах вэ? Ингэснээр сургалтын аль хэсэгт илүү анхаарал хандуулах вэ гэдгээ тодорхойлчихож байгаа юм.\

2. Үр ашигтай сурах арга замууд

А. Тэмдэглэл. Бичиж тэмдэглэх боломж бүрийг битгий алд. Сайн тэмдэглэгээ гэдэг бол чанартай сургалтын үндэс. Шинээр өвчтөн үзэх бүрдээ нас, хүйс, онош, эмчилгээний тактикийг тэмдэглэж яв. Лекц сонссон ч товч тэмдэглэл хий. Дараа нь олоод авчихна гэж битгий залхуур.
Б. Карт зохио
Гэхдээ бүтэц нь ямар байх вэ гэдэг дээр илүүтэй анхаараарай. Жишээ нь: бичгийн цаасыг 8 хуваагаад, нэг талд нь асуултаа бичнэ. Нөгөө талд нь хариултаа товч бөгөөд тодорхой бичнэ. Энд тэнд явж байхдаа халаасандаа картуудаа хийхээ битгий мартаарай. Цаг гарах бүрийд,  өөрийгөө шалгаад байх боломжтой болно.

В.  Давт, давт бас дахин давт \ сэргээж харах\

19-р зуунд Германы сэтгэцийн эмч Эббингхаус хүний санах ойг судалж, олон жилээ зарцуулсны дүнд доорх дүгнэлтийг шинжлэх ухааны үндэслэлтэйгээр гаргажээ. Энэ нь Эббингхаусын алдарт
 " марталтын" муруй юм.
Хэрвээ тухайн шинэ сэдвийн чухал хэсгүүдийг карт болгож хийчихээд, тэднийгээ тодорхой хугацаанд сэргээж хараад, давтаад байвал ямар үр дүнд хүрэх вэ?

Г. Сурах үйл явцынхаа үнэлгээг хий, сард 1 удаа ч юм уу өөрөө өөрөөсөө бяцхан шалгалт авчихаж бай. Тэгээд өөрийгөө зөв үнэл, хонгилын үзүүрт харагдаж байгаа гэрэлд хэр ойртож яваагаа мэдэж авах нь олон талын ашигтай. Юун дээр алдав, юун дээр онов гэдгээ тунгаан бод.

3. Суралцагч хүний ихэвчлэн гаргадаг алдаанууд

А. Тодорхой нэг сэдэв бүлэг дээр их уддаг. Хэт том бүлэг сонгоод авчихвал уншиж барахгүй нь дээ гэж шаналсаар, эхний сэдвээ ч дуусгаж чадахгүй олон хоногийг алддаг. Тиймээс хамгийн түрүүнд тухайн бүлгийг олон жижиг хэсэгт хуваагаад, хэсэг тус бүрээр нь уншаад яв. Тэгвэл зүрхшээх шаардлага гарахгүй.
Б. Тухайн сэдвийн талаар гол цөм болсон хэсгүүдээ ойлгоогүй байж, илүү детайлчилсан, шинэ зүйл дээр нь анхаарлаа хандуулж, дэмий цаг алддаг.  Ийм алдаа гаргахгүйн тулд гэр барихтай адилхан замаар явах хэрэгтэй. Эхлээд баганаа тулж, ханаа тойруулж, униа өлгөнө. Энэ нь тухайн сэдвийн цөм хэсгийг барьж ав гэсэн үг. Баганаа тулж, униа өлгөөгүй байж, өрхөө бүтээх гээд байвал юу болох билээ?
В. Сургалтынхаа төлөвлөгөөг гаргаагүй байж сурах гэж яараад байдаг. Хэрвээ та юу сурах гээд байгаа зорилгоо тодорхойлж мэдэхгүй бол юу ч сурч чадахгүй.

4. Сургалтын хэлбэрүүд

Энэ нь дотроо идэвхитэй, идэвхигүй гэж 2 хуваагдана. Идэвхигүй сургалтанд номноос хуулан бичлэг хийх, лекц сонсох гэх мэт суралцагчын зүгээс бүтээлч сэтгэлгээ шаардагдахгүй хувилбарууд багтана. Үр дүн ихэвчлэн сөрөг байдаг. Харин идэвхитэй хэлбэрт ажлын туршлагаа онолын мэдлэгтэй уялдуулах, шалгалтын асуултанд хариулах, тодорхой нэг сэдэв сонгон авч, хамт суралцаж байгаа нөхөддөө илтгэл тавих зэрэг хувилбарууд багтдаг байна.

Өвдөлтөөр мэргэшиж байгаа эмч нарын хувьд идэвхитэй хэлбэрээр суралцдаг. Өдөрт 1 хүн 10- 15 өвчтөн үздэг. Өглөө нь pain clinic дээр гаднаас ирсэн өвчтнүүдээ үзээд, үдээс хойш тасгуудаас ирсэн дуудлагуудын дагуу явж, эмнэлэгт хэвтэж байгаа өвчтнүүдийг үзнэ. Тэгэхдээ өдөр бүр, ээлжээр 1 профессор багш биднийг ахалж ажилладаг. Хамт өвчтөн үзнэ, зөвөлгөө өгнө. 7 хоногт 2 удаа, өглөө 8-9 цагийн хооронд сурч байгаа эмч  нар хуваарийнхаа дагуу тодорхой 1 сэдэв сонгож аваад, илтгэл бэлдэж, түүнийгээ бусаддаа танилцуулдаг. Мөн ээлжээр сэтгэцийн эмч нартай хамтарсан тохиолдол- конференцийг 2 сард 1 удаа зохион байгуулдаг. За нэг иймэрхүү. Эерэг өөдрөг бодолтой, төлөвлөгөөнийхөө дагуу юмаа хийчихдэг хүнд бол толгой өвдөх хэрэг гарахгүй. Харин ч зугаалж, амрах цаг илүү их гарна. Аль болох амьдралаас сайхан амтыг нь мэдрэхийг хичээгээрэй. Хэнийх нь амьдрал хэзээ дуусахыг хэн ч урьдчилан хэлж мэдэхгүй шүү дээ.

"Study smarter- not harder"
Бүх суралцагчиддаа амжилт хүсье.


1 comment:

  1. сайн байна уу? эх сурвалж ном зүй байгаа юу?

    ReplyDelete